Wat kost méér, méér, méér?

Een mens is een hebberig wezen: als het maar enigszins mogelijk lijkt, willen we méér dan dat we momenteel hebben. Onze welvaart is door dit mechanisme naar grote hoogte gestegen. Eeuwen lang zijn we al op zoek naar méér, méér, méér. Zelfs als dat tegen ons werkt, kiezen we automatisch voor méér. Onmiddellijke bevrediging wint het nu eenmaal steevast van lange termijn-denken. Een mooi alledaags voorbeeld van hoe het denken van de gemiddelde Nederlandse burger werkelijk werkt, kregen we door het nieuws over de toename van het aantal opgevoerde elektrische fietsen. Het oer-Hollandse vervoermiddel is bezig aan een moderniseringsslag met onverwacht grote maatschappelijke en economische gevolgen. Kijk maar!

Nederland is beroemd als fietsland. Inmiddels dreigt de gewone fiets het echter af te gaan leggen tegen de gemotoriseerde variant. De vergrijzing van onze bevolking gaf de eerste aanzet tot de stijgende verkoop van elektrische fietsen. Maar inmiddels stuwen milieubewustzijn én zuinigheid van nog-niet-bejaarden de verkoopcijfers nog harder op. Steeds meer mensen kiezen voor de fiets in plaats van voor de dure/vervuilende/file-gevoelige auto of het dure/onhandige openbaar vervoer.

Maar tegenover het vrijwillig laten staan van de comfortabele auto moet dan wel een gemotoriseerde fiets staan. Het uitbannen van lichamelijke inspanning is immers niet voor niets één van de belangrijkste drijfveren van onze ‘vooruitgang’.

Tot zover is er niets aan de hand. Laat die elektrische fietsen maar komen. Nederland is er, met ons uitgestrekte netwerk van fietspaden, helemaal klaar voor. Wijselijk hebben onze bestuurders wel enige beperkingen opgelegd aan het motorvermogen van de elektrische fiets. Ze moeten immers wel passen bij die uitstekende fietsinfrastructuur.

En daar dreigt het nu mis te gaan. Mensen willen méér, méér, méér. Een elektrische fiets mag officieel hoogstens 25km/uur gaan. Maar het motortje kan veel harder. Dus waarom zouden we dat niet mogen benutten. Je hoort de protesten al: “Wat is dat nu weer voor bestuurlijke betutteling dat wij burgers niet harder mogen fietsen dan 25km/uur! Hebben ze in Den Haag niets beters te doen dan gewone mensen pesten!”

Er zijn inmiddels apps en ombouwpakketten te koop waarmee u uw elektrische fiets tot wel 45km/uur kunt laten rijden. Dat dat niet mag, is geen probleem, want de politie heeft toch geen tijd om dat te handhaven. De verkoop van die spullen is niet strafbaar, het te hard rijden wel, maar daar malen we niet om.

Nou ik maal er wel om, en u dadelijk ook. Ga maar na wat de gevolgen zullen zijn van dit verwende kinderen-gedrag. Als straks de meeste fietsers 45km/uur rijden, komt de veiligheid van alle mede-weggebruikers in het geding. De schade door een ongeval met een opgevoerde elektrische fiets zal veel groter zijn dan van een langzamere fiets. Wie gaat die schade betalen? Uw verzekeringspremie gaat omhoog, maar ook de wegenbelasting, want wie gaat de aanpassing van die fietspaden betalen? En wat dacht u van meer politie omdat er nu toch echt gehandhaafd moet worden. Er zullen duizenden camera’s moeten komen om snelfietsers in bedwang te houden en daar moet weer een netwerk voor gebouwd en beheerd worden. En dan heb ik het nog niet eens over het ruimtebeslag dat de nieuwe fietspaden gaan opleveren. Daar mogen weer heel wat gemeenteraadsvergaderingen aan besteed worden en dure verkeerskundigen voor aan het werk gezet worden. Dat vinden we allemaal niet leuk, maar ja, we willen méér (in dit geval ‘harder’) en de gevolgen…ach ja, dat komt later wel!

Een nog groter maatschappelijk gevolg van dit verwende méér, méér, méér-gedrag is het feit dat er steeds moeilijker aan bestuurders is te komen en dat het aantal populistische volksmenners oploopt. Logisch denk ik dan, want wie wil nou vadertje/moedertje spelen voor zo’n verwend volkje dat alleen maar méér, méér, méér wil om zich daarna te beklagen over de gevolgen. U misschien?

Links om zelf verder te zoeken

  1. Over de verkoopcijfers https://www.bovag.nl/nieuws/leveringsproblemen-drukten-fietsverkoop-in-2021
  2. Is opvoeren of tunen wel zo verstandig voor jezelf? https://www.fietsersbond.nl/nieuws/bosch-raadt-tunen-af/?gclid=EAIaIQobChMIzZ6z3suC-AIVwY9oCR3hqAntEAAYAiAAEgI6NfD_BwE
  3. Over de echte gevolgen van ons kortetermijndenken en wat we er aan zouden kunnen doen, schreef Roman Krznaric een indrukwekkend boek dat veel verder kijkt dan de elektrisch fiets https://deleesclubvanalles.nl/recensie/de-goede-voorouder-2/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.