Waarom verkoopt slecht nieuws?

Emoties verkopen! Dat bewijzen de media dagelijks. Hun belangrijkste product is het nieuws. Berichten waar we goede zin van krijgen, zijn ver in de minderheid. Slecht nieuws verkoopt nu eenmaal beter. Waarom eigenlijk?

Misschien wel hierom: Emoties zijn uiterst nuttig. Ze helpen ons te overleven. De belangrijkste reacties die daarvoor aangespoord moeten worden zijn: gevaar bespeuren en voortplanting. Zo blijft de mens(heid) in leven. Op tijd gevaar zien, is daarbij belangrijker. Die voortplanting komt daarna wel. Wij zijn dus genetisch geprogrammeerd om vooral potentieel gevaar te zien.

In een wereld die ons bombardeert met prikkels, hebben we bovendien behoefte aan helpende trucjes. We zetten als het ware een speciale bril op om vooral de belangrijkste signalen niet te missen. Met die bril op zoeken we vooral naar mogelijk alarmerende signalen. Positieve berichten negeren we. We kunnen nu eenmaal niet alles opnemen. ‘Selectieve perceptie’ heet dat.

Slecht nieuws triggert ons alert-zijn, goed nieuws slechts ons welbevinden. Onze focus op slecht nieuws hoort dus bij ons alarmsysteem. De media weten dat ook en ze hebben er geen probleem mee daar flink geld aan te verdienen. De hoeveelheid dagelijks nieuws die nodig is om alle commerciële mediakanalen aantrekkelijk te houden, is werkelijk gigantisch. Als dat dus vooral slecht nieuws is, raken we steeds meer gestrest!  

Misschien helpt het als we er ons bewuster van worden. Zo van…”is het werkelijk nodig dat ik zoveel (door de media gestuurd) slecht nieuws consumeer?” Bovendien… de meerderheid van alle alarmmeldingen blijkt vals alarm te zijn!

Ik weet het; het is veel gevraagd, want eigenlijk adviseer ik je je eigen alarmsysteem wat lager af te stellen. Maar wellicht krijg je daardoor weer wat meer lucht?

Zin in wat minder slecht nieuws of verdieping? Kijk eens naar de links hieronder.

Groeten van Hein

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Een ander antwoord op de titelvraag vind je hier

Hier is nog veel meer goeds te melden:

Een handige truc voor het selecteren van signalen: het mechanisme van de selectieve perceptie:

En lees vooral ook het boek De meeste mensen deugen van Rutger Bregman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.