HOEZO VERVELING?

Het zal niemand ontgaan: het (mobiel) telefoongebruik is ongelooflijk gestegen. Wie rondkijkt op straat ziet dat niemand er meer zonder lijkt te kunnen. Steeds meer verkeersongelukken worden veroorzaakt doordat mensen méér met hun telefoon bezig zijn dan met het èchte leven. Is er dan niemand die zich eens afvraagt: hoe komt dat eigenlijk? Natuurlijk wel: er zijn verklaringen te over. Ik voel me dus vrij om er nog maar eens een uitleg aan toe te voegen. Lees maar…

Wij leven in een veilige en luxe maatschappij. OK, er zijn oorlogen en armoede, maar dan voor de meesten van ons wel ver van ons bed. Dat zien we op het journaal en kunnen we dus gemakkelijk negeren. Wie wil er nou de hele dag bezig zijn met de ellende van anderen?

Die toegenomen veiligheid en luxe maken wèl dat we steeds meer tijd zèlf moeten invullen. We hoeven ons nauwelijks nog druk te maken om onze eerste levensbehoeften. Die zijn gewoon al geregeld. Maar waar maken we ons dan nog wèl druk om? Of nog simpeler: waar houden we ons dan wèl mee bezig? Hoe en waarmee vullen we de vrijgekomen tijd? En is dat eigenlijk wel onze verantwoordelijkheid, want alles wordt toch al voor ons geregeld?

Voor mij ligt daar het antwoord op de vraag waarom het telefoongebruik zo enorm is gestegen. Het gaat niet om communicatie, maar puur om verveling! Daar komt bij dat we het afgeleerd hebben om onze eigen verveling aan te pakken. De enige die verantwoordelijk is voor de invulling van jouw leven, ben jij. Als jij je verveelt, zul jij er dus wat aan moeten doen. Dat leer je je (klein)kinderen toch ook al?

Maar als je niet gewend bent om je eigen verantwoordelijkheid te nemen en je zit wel tegen een hoop lege minuten aan te kijken, wat doe je dan? Dan kies je voor de gemakkelijkste weg! Dan pak je je telefoon om te kijken of er iets is dat je aandacht voor even vast kan houden. Nou, dat hebben aanbieders heel goed begrepen. Alles wat er op jouw scherm verschijnt, heeft maar één doel: jouw aandacht zo lang mogelijk vast te houden, zodat er tijd is om jou te beïnvloeden. Dat noemen we het recht van de vrije markt. In andere landen noemen ze het: indoctrinatie!

Het is dus eigenlijk aan jou! Best eng hè…….. (snel aan de slag!)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.